fredag 5. november 2010

Happy Deepavali!

                                                                           Little India Singapore

I dag er det fridag i Singapore! Deilig! Vi feirer Deepavali som er en lysfest som feires i hinduismen i måneden kartikka (oktober-november). Divali betyr «en rekke med lys». Denne festen er til ære for gudinnen Lakshmi. Gudinnen velsigner hjemmet og skal bringe lykke i året som kommer. Hjemmet gjøres rent og hinduene pynter med lys før gudinnen skal komme på besøk. Festen feires i tre til fem dager. Festen blir også en nyttårsfest da det er i denne perioden hinduenes nye år begynner. Divali regnes som en gunstig anledning for de som vil gifte seg.

Ja, det var noen harde fakta om Deepavali. Hva skal familien Mørken gjøre med en ekstra fridag? Tja, kjedelig vær i dag så definitivt ikke bassenget.....akkurat nå koser Kristian og jeg oss på sofaen med Lotta på dvd. Bjørn er i USA. Andreas sover. Martine er på sleepover.

Tja, kanskje man bør dra til Little India og ta litt henna? Tror ikke det....men lys skal jeg iallefall tenne! Gøy med lysfest! Da kan jeg jo bli kvitt masse gamle telys fra IKEA!! Det som er helt sikkert er at i kveld blir det grilling hos familien Ludvigsen med familien Witte! Vi gleder oss!!





Happy Deepavali!!
                                              

      

1 kommentar:

  1. Takk for hyggelig kommentar inne hos meg! Det er jo på den måten man kan oppdage andre fine blogger. Så spennende å bo i Singapore!
    Vi bodde i Tanzania da jeg var barn, og vi fikk feire både kristne, hinduistiske og muslimske helligdager - stas husker jeg det var!

    SvarSlett